Tietosuojakäytäntö

1.     Johdanto

Me, Stena Line Scandinavia AB, rekisterinumero 556231-7825 ("Stena Line"), olemme rekisterinpitäjä henkilötietojesi käsittelyssä. Kaikki viittaukset "meihin" tässä tietosuojakäytännössä viittaavat Stena Lineen. Yhteystietomme löytyvät tämän tietosuojaselosteen lopusta. Kunnioitamme yksityisyyttäsi ja olemme sitoutuneet suojaamaan henkilötietojasi.

 

Sana (meidän) "verkkosivusto" viittaa seuraaviin sivustoihin:

 

stenaline.se, stenaline.dk, stenaline.no, stenaline.fi, stenaline.pl, stenaline.lv, stenaline.lt, stenaline.ee, stenaline.ru, stenaline.pl, stenaline.cz, stenaline.de, stenaline.nl, stenaline.fr, stenaline.co.uk, stenaline.ie, stenaline.it, stenaline. es, stenalinetravel.com, wyjazdygrupowe.pl, szwecjazklasa.pl, blog.stenaline.se, blog.stenaline.dk, blog.stenaline.no, blog.stenaline.pl, blog.stenaline.co.uk, blog.stenaline.ie, blog.stenaline.nl, blog.stenaline.de.

 

Verkkosivustojamme ja muita viestintätapojamme (sähköposti, puhelin, tukiyhteys, sosiaalinen media, chat ja paperilomakkeet) ja Stena Linen palveluita kutsutaan jäljempänä nimityksellä (meidän) "palvelut".

 

2.    Tietosuojakäytännön laajuus

 

Tämä tietosuojakäytäntö koskee henkilötietojesi käsittelyä liittyen tilanteisiin, joissa sinä asiakkaana ja/tai verkkosivuston vierailijana käytät palveluitamme tai jos saamme henkilötietojasi henkilöltä tai organisaatiolta, joka tekee varauksen sinun nimissäsi (esim. yhtiö, jossa työskentelet) tai matkatoimisto, jonka sinä olet tai nimissäsi varauksen tekevä henkilö tai organisaatio on palkannut. Tämä käytäntö sisältää muun muassa tietoja henkilötietojesi käsittelyn tarkoituksista, keiden kanssa jaamme henkilötietojasi ja mitä oikeuksia sinulla on henkilötietoihisi liittyen.

 

Jos haluat saada tietoja harjoittamastamme Loyalty Clubimme jäsenten (Extra Blue, Extra Gold tai Business Traveller) henkilötietojen käsittelystämme, katso   Stena Linen Loyalty Club -tietosuojakäytäntö.

 

Lisätietoja siitä, kuinka käsittelemme evästeitä, löytyy evästekäytännöstämme.

 

Lisätietoja kameravalvonnasta laivoillamme, satamissamme, terminaaleissamme ja toimistoissamme sekä siihen liittyvästä henkilötietojen käsittelystä löytyy Stena Linen videovalvontakäytännöstä.

 

3.     Mitä henkilötietojesi kategorioita käsittelemme?

 

Stena Line käsittelee seuraavia palveluitamme käyttävien asiakkaiden ja/tai verkkosivuston vierailijoiden henkilötietoja:

 

(a)   Nimi

(b)   Syntymäaika

(c)   Ikäryhmä (lapset 0–3-vuotta ja 4–15-vuotta)

(d)   Sukupuoli

(e)   Yhteystiedot (osoite, puhelin ja/tai matkapuhelinnumero ja sähköpostiosoite)

    (f) Maksutiedot (kortin tyyppi (American Express, Mastercard tai VISA), kortin numero, suojakoodi (CID/CVC/CVV), voimassaoloaika, IBAN, BIC, lahjakortti/pankkisekit jne. ja maksutapa)

(g)   Mahdollisesti mukana tulevien lasten lukumäärä

(h)   Varausnumero

(i)    Matkasuunnitelmatiedot: määränpää, ylitysajat, saapumis- ja lähtöpäivät, matkustajien määrä, hytin tai kallistuvan istuimen valinta, hytin numero, ennakkotilaukset (ateriat, juomat, välipalat), lainatut vuodevaatteet tai vauvansängyt, lemmikkieläimet (siinä määrin kuin ole kertonut meille), erityispyynnöt siltä osin kuin niistä on meille ilmoitettu ja vaadittu peruutusvakuutus

(j)    Ajoneuvon tiedot (ajoneuvon tyyppi (auto, matkailu- tai asuntovaunu, polkupyörä ja/tai perävaunu) ja ajoneuvon rekisterinumero)

(k)   Tilauksesi/ostosluettelosi terminaali- ja laivamyymälöissä

(l)    Varaushistoria

(m) Käytetyt tarjouskoodit ja turvakoodit (joita käytetään tarjouskoodien vahvistamiseen)

(n)  Kansalaisuus

(o)   Passin tai henkilökortin tiedot

(p)   Vierasluettelo (varauksen tehnyt asiakas ja hänen kanssaan matkustavat)

(q)   Lemmikkisi tunnusnumero

(r)    Tiedot jokaisesta, joka ilmoittaa olevansa alaikäisen vanhempi

(s)   Matkustus-/porttikiellon antamisen päivämäärä (jos matkustaja rikkoo aluksen turvasääntöjä)

(t)    Vammaisuutta tai liikuntarajoitteisuutta koskevat tiedot (sikäli kuin ne meille annetaan, jos tarvitset apua, sinulla on kuulo- tai näkövamma, tarvitset lääkitystä tai pyörätuolia tai olet näkövammainen)

(u)   Tiedot erityisestä hoidosta tai avusta, jota saatetaan tarvita hätätilanteessa (siinä määrin kuin tietoja on toimitettu meille, jos tarvitset erityistä hoitoa tai apua)

(v)   Puhelinnumero hätätapauksia varten (siinä määrin, kun meille on annettu puhelinnumero)

(w)  Sivuston tiedot IP-osoitteeseesi perustuen

(x)   Selaimen tiedot (selainversio)

(y)   Loyalty Club -jäsennumero

(z)   Vastaukset asiakastyytyväisyyskyselyihin antamassasi laajuudessa (varausnumero, puhelinnumero ja sähköpostiosoite)

(aa)                    Työnantajasi ja työtehtäväsi (liikematkustajille)

(bb)                   Äänitallenteet (jos puhelu on tallennettu)

 

4.     Mistä saamme henkilötietosi?

 

Stena Line saa henkilötietojasi, kun varaat matkan meiltä suoraan tai matkatoimiston kautta. Näin tapahtuu myös, kun tilaat uutiskirjeemme, käytät yhteydenottolomaketta tai chattiamme.

Stena Line kerää henkilötietoja myös matkatoimistoilta, joita olet ohjeistanut luovuttamaan henkilötietosi meille.

 

Lisäksi Stena Line kerää henkilötietojasi siltä henkilöltä tai organisaatiolta, joka tekee varauksen nimissäsi (esim. yritykseltä, jossa työskentelet).

 

Stena Line voi saada henkilötietojasi myös muilta Stena AB -yrityksiltä, jotka toimivat tietojenkäsittelijöinämme ja keräävät henkilötietojasi puolestamme.

 

5.     Mitä tapahtuu, jos et anna meille henkilötietojasi?

 

Jotta voit tehdä varauksen tai käyttää muita palveluitamme, meillä on oltava pääsy kohdassa 3 lueteltuihin henkilötietoihin.

 

Laki velvoittaa meidät myös käsittelemään tiettyjä matkustajiemme henkilötietoja, erityisesti seuraavia: nimi, sukupuoli, kansalaisuus, syntymäaika, passi tai henkilöllisyystodistus. Jos et anna näitä tietoja, emme voi päästää sinua alukseemme. Muissa tapauksissa henkilötietojen luovuttaminen on vapaaehtoista, mutta kieltäytyminen antamasta asiaankuuluvia tietoja voi johtaa siihen, että et pysty käyttämään oikeuksiasi tai saamaan meiltä tarvitsemaasi apua.

 

6.     Mihin tarkoituksiin käsittelemme henkilötietojasi ja mikä on tällaisen käsittelyn laillinen perusta?

 

Stena Line käsittelee henkilötietojasi alla mainittuihin tarkoituksiin. Meillä on oltava kutakin tarkoitusta varten laillinen perusta. Oikeusperusta voisi olla esim. (i) että meillä on suostumuksesi asiaan liittyvään käsittelytoimintaan, (ii) että käsittely on tarpeen sellaisen sopimuksen toteuttamiseksi, jonka olemme solmineet kanssasi, tai (iii) että Stena Linella tai kolmannella osapuolella on oikeutettu etu käsitellä henkilötietoja, jota ei syrjäytä toiveesi henkilötietojen käsittelyn lopettamisesta. Jokaisen alla luetellun tarkoituksen kohdalla yksilöidään oikeusperusta, johon Stena Line nojaa.

 

Jos suostumuksesi on määritelty oikeusperustaksi alla lueteltuun tarkoitukseen, emme saa käsitellä henkilötietojasi tähän tarkoitukseen ilman suostumustasi. Sinulla on oikeus peruuttaa suostumuksesi milloin tahansa. Tämä ei kuitenkaan muuta ennen suostumuksen peruuttamista tapahtuneen suostumukseen perustuvan käsittelyn laillisuutta tai laillista asemaa.

 

(a) Matkojen, majoituksen ja muiden sopimuspalvelujen tarjoaminen

 

Stena Line käyttää nimeä, syntymäaikaa, ikäryhmää, sukupuolta, yhteystietoja, maksutietoja, mukana tulevien lasten lukumäärää, varauksen viitenumeroa, matkareittiä, ajoneuvotietoja, terminaali- ja laivamyymälöiden tilaus-/ostoluetteloita, varaushistoriaa, tarjouskoodeja ja turvakoodeja ja niihin liittyviä tietoja varaamiesi matkojen, majoituksien, ennakkotilausten ja palveluiden hallinnointiin ja tarjoamiseen Kuljetusehtojen mukaisesti.

 

Tämä henkilötietojesi käsittely perustuu sinuun kohdistuviin lakisääteisiin velvoitteisiimme. 

 

(b) Palveluidemme tarjoaminen

 

Stena Line käyttää nimiä ja yhteystietoja kommunikoidakseen kanssasi, kun käytät palveluitamme.

Tämä henkilötietojesi käsittely perustuu oikeutettuihin etuihimme.

 

(c) Hallinto

 

Stena Line käyttää vieraslistoja hoitaakseen varauksiasi koskevia palautuksia, vakuutusasioita ja asiakasvalituksia.

 

Tämä henkilötietojesi käsittely perustuu oikeutettuihin etuihimme.  

 

(d) Seuraava käsittely perustuu laillisiin velvoitteisiin:

 

-        tiedot vammaisuudesta / liikuntarajoitteisuudesta, jotka annat meille matkan aikana tarvittavan avun järjestämiseksi matkustajien oikeuksia meri- ja sisävesiliikenteessä koskevan EU-asetuksen 1177/2010 mukaisesti

 

-        maksutietosi maksutietojen tallentamista varten, nimesi, Loyalty Club -jäsennumero, yhteystiedot ja tarvittaessa veronumero Ruotsin kirjanpitolain (1999:1078) ja/tai paikallisen markkina-alueen asiaa koskevien säännösten mukaisesti.

 

-        nimi, sukupuoli, ikäryhmä, kansalaisuus, syntymäaika ja vammaisuutta koskevat tiedot sekä yhteysnumero hätätilanteita varten (siinä määrin kuin annat meille tällaisia tietoja) matkustajaluetteloiden laatimista varten direktiivin 2017/2109 mukaisesti (tällä direktiivillä tehtiin muutos Euroopan komission direktiiviin 1998/41/EC, joka koskee yhteisön jäsenvaltioiden satamiin tai satamista liikennöivien matkustaja-alusten henkilöiden rekisteröimistä

 

-        nimi, sukupuoli, syntymäaika, ikäryhmä, kansalaisuus ja passi- tai henkilöllisyystodistustiedot matkustajaluetteloiden ylläpitämistä ja henkilöllisyystarkastusten suorittamista varten Ruotsin meriturvallisuusasetuksen (2003:438) ja/tai asianmukaisella paikallisella markkina-alueella sovellettavien lakien ja määräysten mukaisesti

 

-        soveltuvin osin: nimi, syntymäaika ja passin tai henkilöllisyystodistuksen tiedot siltä osin kuin nämä tiedot sisältyvät poliisiviranomaisilta saatuihin kiellettyjen matkustajien luetteloihin. Käytämme luetteloita estääksemme kiellettyjä matkustajia matkustamasta Stena Linen aluksilla noudattaaksemme voimassa olevia lakeja ja määräyksiä.

 

-        Tarvittaessa valitusta reitistä riippuen: nimi, sukupuoli, syntymäaika, kansalaisuus, passi- tai henkilöllisyystodistustiedot, ajoneuvon rekisterinumero Yhdistyneeseen kuningaskuntaan saapumisesta tiedottamista varten Yhdistyneen kuningaskunnan maahanmuuttolain (1971) mukaisesti, vaatimus matkustaja-, miehistö- ja huolto-/palvelutiedoille.

 

(e) Palveluidemme parantaminen

 

Käytämme nimeäsi, yhteystietojasi, IP-osoitteeseesi perustuvia verkkotietoja, selaintietojasi, varausnumeroasi ja matkareittiäsi tehdäksemme tilastoja siitä, miten käytät palveluitamme parantaaksemme palveluitamme korjaamalla vikoja sekä tunnistamalla ja ratkaisemalla nopeasti ja helposti verkkosivuston muunnosongelmat, muokkaamalla käyttöliittymää niin, että löydät etsimäsi tiedot nopeasti sekä korostaaksemme relevantteja tarjouksia verkkosivustolla. Teemme näin tekemällä asiakastyytyväisyystutkimuksia ja markkinatutkimuksia ja analysoimalla palveluiden käyttöäsi. Henkilötiedot, joita käytämme palveluidemme parantamiseen, aggregoidaan (karkeistetaan yleiselle tasolle) niin pitkälle kuin mahdollista.

 

Tämä henkilötietojesi käsittely perustuu oikeutettuihin etuihimme.

 

(f) Palveluiden väärinkäytön estäminen

 

Nimeäsi, osoitettasi ja IP-osoitettasi (kukin tapauskohtaisesti) voidaan käyttää väärinkäytösten ja luottokorttipetosten estämiseksi. Tämä henkilötietojesi käsittely perustuu oikeutettuun etuumme.

 

(g) Estetään aluksilta porttikiellon saaneita henkilöitä varaamasta matkoja

 

Stena Line tallentaa aluksilla, satamissa tai terminaaleissa turvasääntöjämme rikkoneiden matkustajien portti-/matkustamiskiellon antamisen päivän, nimen, syntymäajan (henkilötunnus Ruotsin kansalaisilla), passin tai henkilöllisyystodistuksen tiedot ja varausnumeron, jotta voimme estää näitä ihmiset varaamasta matkoja. Tämä henkilötietojesi käsittely perustuu oikeutettuihin etuihimme.

 

(h) Tarjousten, alennusten ja päivitysten tarjoamiseen ostoksesi perusteella

 

Käytämme nimeäsi, yhteystietoja ja matkareitin tietoja tarjotaksemme sinulle tarjouksia, alennuksia ja päivityksiä ostoksiesi perusteella. Tämä henkilötietojesi käsittely perustuu oikeutettuun etuumme.

 

(i) Suoramarkkinointi ja tiedot

 

Käytämme nimeäsi, yhteystietojasi, matkareittiäsi ja varaushistoriaasi siltä osin kuin olet (a) aktiivisesti suostunut suoramarkkinointiin (opt-in), (b) tilannut uutiskirjeemme tai rekisteröitynyt Loyalty Club -kanta-asiakasjäsenyyteen ja/tai (c) olet ostanut Stena Linen tuotteita tai palveluita ja siten antanut meille nämä henkilötiedot palveluitamme käyttäessäsi lähettääksemme uutiskirjeitä, tarjouksia ja oleellista tietoa palveluistamme 

Käytämme nimeäsi, yhteystietojasi ja matkasuunnitelmaasi siltä osin kuin olet (a) aktiivisesti suostunut suoramarkkinointiin (opt-in), (b) tilannut uutiskirjeemme tai rekisteröitynyt Loyalty Club -kanta-asiakasjäsenyyteen ja/tai (c) olet ostanut Stena Linen tuotteita tai palveluita ja siten antanut meille nämä henkilötiedot palveluitamme käyttäessäsi lähettääksemme muistutuksia aloitetuista, mutta valmiiksi tekemättömistä varauksista ja maksuista.

 

Lähetämme ne sinulle postitse, tekstiviestillä, sähköpostilla ja muilla sähköisen viestinnän muodoilla. 

Nämä henkilötietojesi käsittelytoimet perustuvat oikeutettuihin etuihimme.

 

Sinulla on oikeus kieltäytyä suoramarkkinoinnista kohdissa 6 (h)-(i) kuvatulla tavalla milloin tahansa sähköposteissa olevien kieltäytymislinkkien kautta tai verkkosivustomme Omat sivut -osion asetuksissa.  Jos teet niin, Stena Line ei enää lähetä sinulle tällaista suoramarkkinointisisältöä.

 

(j) Asiakkaiden valitusten käsittely ja oikeudellisten vaatimusten puolustaminen ja/tai perusteleminen

 

Käytämme kussakin tapauksessa henkilötietoja vain siinä määrin kuin on asiaankuuluvaa käsitelläksemme asiakkaiden valituksia ja puolustaaksemme ja/tai asettaaksemme oikeudellisia vaateita. Tämä henkilötietojesi käsittely perustuu oikeutettuun etuumme.

 

(k) Lakisääteisten vaatimusten noudattamisen osoittaminen

 

Stena Line säilyttää passin ja henkilöllisyystodistuksen tiedot sekä tiedot jokaisesta, joka ilmoittaa olevansa alaikäisen vanhempi henkilöllisyystarkastuksen yhteydessä osoittaaksemme toimivaltaisille viranomaisille, että noudatamme Ruotsin  meriturvallisuusasetuksen (2003:438) ja/tai asiaankuuluvilla paikallisilla markkinoilla sovellettavien lakien ja määräyksien henkilöllisyystarkastuksia koskevia vaatimuksia. Tämä henkilötietojesi käsittely perustuu oikeutettuihin etuihimme.

 

7.     Kenen kanssa jaamme henkilötietojasi?

 

Täyttääksemme yllä esitetyt tarkoitukset Stena Line saattaa jakaa henkilötietosi seuraavien vastaanottajien kanssa:

a)     Stena AB (publ)

b)     Stena Rederi AB

c)     Stena Line Travel Group AB

d)     Ulkoiset maksupalveluntarjoajat

e)     Stena Line Ltd.

f)     Stena Line BV

g)     Stena Line GmbH & Co.KG .

h)      Stena Line Danmark A/S

i)      Stena Line Polska Sp.z o.o

j)     UAB Stena Line

k)      SIA Stena Line

l)   Retail & Food Services in Sweden AB

m)     Baltic RoRo Services GmbH & Co.KG .  

n)     Muut laivayhtiöt, linja-autoyhtiöt, matkaoppaat, majoituspalveluja tarjoavat organisaatiot ja muut alihankkijat (jos tämä on tarpeen varatun matkan toteuttamiseksi)

o)     Poliisi, tulli ja muut viranomaiset

p)     Vakuutusyhtiöt (esim. Allianz, Axa/Uniqa)

q)      Scandinfo, Origo Group (asiakastyytyväisyystutkimusten tekemiseen)

r)      Ulkoiset puhelinkeskuksemme: Moranti Tanskassa, Ruotsissa ja Norjassa sekä Transcom Saksassa ja Liettuassa

s)      Ulkopuoliset lähtöselvitystiimimme: esim. Sartori & Berger

t)     Palveluntarjoajat, joita hyödynnämme tarjotaksemme palveluita, kuten verkkopalvelut (verkkoisännöinti), postituspalveluiden toimittajat, analytiikkapalveluiden toimittajat, IT-palveluntarjoajat, tapahtumien isännöinti- ja järjestämispalvelut jne.

u)     Assa Abloy digitaalisia hyttiavaimia varten

v)    Google (lue lisää alla osiossa 8)

w)     Facebook (katso tarkemmin alla kohdasta 9)

 

8.      Seuraava koskee kumppanuuttamme Googlen kanssa ja sen palveluiden käyttöä uudelleenmarkkinointiin (remarketing) ja kaksoisolentokohderyhmiin (lookalike audiences):

 

Käytämme verkkosivustollamme "Google Inc:n" (1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, USA; Google) tarjoamaa uudelleenmarkkinointi- tai "kaksoisolentokohderyhmien" toimintoa. Tämä toiminto on tarkoitettu vierailijoiden käyttäytymisen ja kiinnostuksen kohteiden analysointiin.

 

Google käyttää evästeitä suorittaakseen verkkosivuston käytön analysointia, joka muodostaa perustan kiinnostukseen perustuvan mainonnan luomiselle. Nämä evästeet tallentavat tiedot vierailuista verkkosivustolla sekä anonyymia tietoa verkkosivuston käytöstä. Sivustolla vierailevan henkilön henkilötietoja ei tallenneta. Jos siirryt toiselle Google Display -verkoston verkkosivustolle käyntisi jälkeen, näet mainoksia, jotka todennäköisimmin liittyvät tuotteisiin ja tietoihin, joita olet aiemmin katsellut tai joiden sijainnissa olet vieraillut.

 

Henkilötietojen käsittely tapahtuu EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (”GDPR”) Artiklan 6(1)a) perusteella, jonka mukaan näytämme kohdennettua mainontaa verkkosivuston vierailijalle verkkosivuston vierailijan suostumuksella tarjotaksemme verkkosivuston vierailijalle kiinnostuksen mukaan räätälöityjä mainoksia hänen vieraillessaan muilla Google Display -verkoston verkkosivustoilla. Voit vastustaa tätä toimintaa milloin tahansa.

 

Löydät lisätietoja Google-uudelleenmarkkinoinnista ja siihen liittyvästä tietosuojalausunnosta osoitteessa https://www.google.com/privacy/ads/

 

Käytämme verkkosivuillamme myös Google AdWords -verkkomainontaohjelmaa ja osana tätä myös tulosseurantatoimintoa (käyntien arviointia) (conversion tracking). Googlen tulosseuranta (Google Conversion Tracking) on Google Inc:n (1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, USA; "Google") tarjoama analytiikkapalvelu. Kun napsautat Google-mainosta, tietokoneellesi asetetaan tulosseurantaeväste. Näillä evästeillä on rajoitettu voimassaoloaika, eivätkä ne sisällä henkilötietoja, joten niitä ei voida käyttää henkilöiden tunnistamiseen. Kun vierailet tietyillä verkkosivustomme sivuilla ja eväste on aktiivinen, Google ja me voimme kirjata tietoihimme, että olet napsauttanut mainosta ja saapunut tälle sivulle. Kaikki Google AdWords -asiakkaat saavat eri evästeet. AdWords-asiakkaat eivät siis voi seurata verkkosivustolla käytettäviä evästeitä.

 

Tämän muunnosevästeen keräämiä tietoja käytetään tulostilastojen tekemiseen. Saamme tietoja niiden käyttäjien kokonaismäärästä, jotka napsauttavat yhtä mainoksistamme ja ovat saapuneet sivulle, jossa on tulosseurantatunniste. Emme kuitenkaan saa mitään tietoja, joita voitaisiin käyttää käyttäjän tunnistamiseen. Käsittely tapahtuu GDPR:n artkilan 6(1)(a) mukaisesti suostumuksellasi kohdennettuun mainontaan ja tällaisen mainonnan tehokkuuden ja vaikutuksen analysointiin. Voit vastustaa näitä toimia milloin tahansa.

 

Tätä tarkoitusta varten voit estää evästeiden tallentamisen tietokoneellesi tekemällä vastaavat tekniset asetukset selaimessasi. Haluamme kuitenkin ilmoittaa, että tässä tapauksessa et ehkä voi hyödyntää kaikkia tämän verkkosivuston ominaisuuksia. Sinua ei tällöin kirjata tulostilastoihin.

 

Lisäksi voit poistaa käytöstä Googlen mukautetun mainonnan asetukset.

Lisätietoja ja Googlen tietosuojaseloste löytyy osoitteesta:

https://www.google.com/policies/privacy/

 

9.      Seuraava koskee yhteistyötämme Facebookin kanssa ja heidän palveluitaan, kuten mainonta-, kaksoisolentokohderyhmien (lookalike audiences) ja mukautetut kohderyhmien (custom audiences) palveluita:

 

Stena Line käyttää Facebookin palveluita uusien asiakkaiden etsimiseen. Tämä tehdään käyttämällä sivustomme käytöstä kerättyjä tietoja tietojen kanssa samanlaisten mahdollisten asiakkaiden löytämiseen Facebookin kautta. Nämä tiedot ovat anonymisoituja, eikä niitä voida jäljittää sinuun.

 

Stena Line käyttää Facebookia myös mainostarkoituksiin.

 

Facebook Ireland on yhteinen rekisterinpitäjä Stena Linen kanssa Facebookin palvelujen yhteydessä tapahtuvaan yhteiseen tietojenkäsittelyyn liittyvissä asioissa, mukaan lukien "kaksoisolentokohderyhmät" ja "mukautetut kohderyhmät". Katso GDPR:n artiklan 13(1)(a) ja (b) edellyttämät tiedot Facebook Irelandin tietokäytännöstä osoitteessa https://www.facebook.com/about/privacy.

 

Lisätietoja siitä, miten Facebook Ireland käsittelee henkilötietoja, mukaan lukien oikeusperusta, johon Facebook Ireland vetoaa, ja keinot, joilla rekisteröity voi käyttää oikeuksiaan Facebook Irelandia vastaan, löytyy Facebook Irelandin tietosuojakäytännöstä osoitteessa https://www.facebook.com/about/privacy.

 

Stena Linen käsittely tapahtuu GDPR:n artiklan 6(1)(a) mukaisesti, ja Stena Line käyttää käsittelyn yhteydessä "kaksoisolentokohderyhmiä" sekä "mukautettuja kohderyhmiä" verkkosivuston vierailijan suostumuksella. Voit vastustaa näitä toimia milloin tahansa.

 

Voit myös milloin tahansa vastustaa Stena Linen ja/tai Facebook Irelandin harjoittamaa henkilötietojen käsittelyä, mikäli yhteinen käsittely perustuu GDPR:n Artiklaan 6(1)(f).

Stena Line ja Facebook Ireland ovat: 

 

        solmineet henkilötietojen valvontaa koskevan täydennyksen, jossa määritellään asianomaisten osapuolten velvollisuudet noudattaa GDPR:n vaatimuksia yhteiskäsittelyn osalta (soveltuvissa tuote-ehdoissa ja käyttöehdoissa esitetyn mukaisesti),

 

        suostuneet siihen, että Stena Line on vastuussa siitä, että rekisteröidyille toimitetaan vähintään tässä kohdassa 9 mainitut tiedot,

 

        sopineet, että Facebook Ireland on osapuolten kesken vastuussa siitä, että rekisteröityjen oikeudet toteutuvat GDPR:n artiklojen 15–20 mukaisesti Facebook Irelandin yhteisen käsittelyn jälkeen tallentamien henkilötietojen osalta.

 

10.  Siirrämmekö henkilötietosi EU/ETA-alueen ulkopuolelle?

 

Stena Line saattaa siirtää joitakin henkilötietojasi alla lueteltujen EU/ETA-maiden ulkopuolisiin maihin. Jos EU-komissio ei ole päättänyt, että jokin alla lueteltu maa takaa henkilötietojesi riittävän suojan, annamme kuvauksen toteuttamistamme suojatoimista tai oikeusperustasta, johon nojaamme varmistaaksemme, että henkilötietojesi siirto on EU:n tietosuojalakien mukaista.

 

Maa: Yhdistynyt kuningaskunta

Turvatoimi: riittävyyspäätös (28. kesäkuuta 2021)

 

Maa: USA 

Turvatoimi: Euroopan komission henkilötietojen siirtoa koskevat vakiosopimuslausekkeet (2010/87/EU) ja (2021/915/EU)

 

Ota yhteyttä tietosuojavastaavaamme, jos haluat lisätietoja yllä olevista suojatoimista. Yhteystiedot löytyvät tämän tietosuojaselosteen kohdasta 14.

 

11.  Kuinka pitkään säilytämme henkilötietojasi?

TarkoitusHenkilötietojen tyyppiSäilytysaika
Tarjousten, alennusten ja päivitysten tarjoamiseen ostoksesi perusteellaNimi, yhteystiedot, reitti ja varaushistoriaKorkeintaan 2 vuotta asiakassuhteen päättymisen jälkeen.
Palvelujemme parantamiseenSivustotiedot IP-osoitteesi ja selaintietojesi perusteella26 kuukautta sen jälkeen, kun olet käyttänyt palveluitamme
SuoramarkkinointiinSähköpostiosoite, nimi ja aiemmat matkakohteetNiin kauan kuin tilaat uutiskirjettämme.
Matkojen, majoituksen ja sopimuspalvelujen tarjoaminenNimi, syntymäaika, ikäryhmä, sukupuoli, yhteystiedot, maksutiedot, mukana olevien lasten lukumäärä, varauksen viitenumero, matkareitti, ajoneuvon tiedot, lemmikkisi tunnusnumero, tilaukset ja ostoslistat terminaali- ja laivamyymälöissämme, (käytetyt) tarjouskoodit ja käytetyt turvakooditEnintään 14 kuukautta matkan päättymisen jälkeen
Lakisääteisten velvoitteiden noudattamisen osoittaminenPassi- ja henkilöllisyystodistukset sekä kaikkia sellaisia henkilöitä koskevat tiedot, jotka ilmoittavat olevansa alaikäisen vanhempiaKolmen kuukauden ajan osoittaaksemme soveltuville viranomaisille, että noudatamme Ruotsin meriturvallisuusasetusta (2003:438) ja/tai asiaankuuluvilla paikallisilla markkinoilla sovellettavia lakeja ja määräyksiä.
Lakisääteisten velvoitteiden noudattaminenNimi, syntymäaika ja passin tai henkilöllisyystodistuksen tiedot (matkustajien osalta, jotka eivät saa matkustaa aluksillamme (”estetyt henkilöt”))Enintään kuusi kuukautta sen jälkeen, kun matkustajaluettelo, joka rajoittaa joidenkin henkilöiden (”estetyt henkilöt”) matkustamista, on korvattu poliisiviranomaisten päivitetyllä versiolla.
Estääksemme estettyjä henkilöitä varaamasta matkojaNimi, kiellon päivämäärä, syntymäaika (henkilönumero Ruotsin kansalaisille), passin tai henkilökortin tiedot ja varauksen viitenumeroEnintään kolme vuotta matkustus-/porttikiellon aluksillemme ja tiloihimme antamisen jälkeen
HallintoVieraslistaYli kuusi kuukautta matkan päättymisen jälkeen
Lakisääteisten velvoitteiden noudattaminenVammaisuutta/liikuntarajoitteisuutta koskevat tiedot1 kuukauden ajan matkan päättymisen jälkeen, jotta voimme tarjota sinulle tarvittavaa apua varattujen matkoihin, majoituksiin ja tilauksiin/ostoksiin liittyen sinua koskevien sopimusvelvoitteidemme ja EU:n asetuksen 1177/2010 mukaisesti (tämä asetus koskee meriteitse ja sisävesillä matkustavien matkustajien oikeuksia)
Lakisääteisten velvoitteiden noudattaminenMaksutiedot, yhteystiedot, varauksen viitenumero, reittitiedot ja ajoneuvotiedot sekä Loyalty Club -jäsennumero ja, jos tarpeen, veronumeroEnintään 10 vuotta Ruotsin kirjanpitolain (1999:1078) ja/tai paikallisilla markkinoilla sovellettavien lakien ja määräysten mukaisesti.
Lakisääteisten velvoitteiden noudattaminennimi, sukupuoli, ikäryhmä, kansalaisuus, syntymäaika ja vammaisuutta koskevat tiedot sekä yhteysnumero hätätilanteita varten (siinä määrin kuin annat meille tällaisia tietoja)Kunnes alus saavuttaa määränpäänsä ja sen jälkeen 24 tuntia Ruotsin laivojen turvallisuutta koskevan asetuksen (2003:438) ja/tai asianomaisilla paikallisilla markkinoilla sovellettavien lakien ja määräysten ja direktiivin 2017/2109 mukaisesti (tällä direktiivillä tehtiin muutos Euroopan komission direktiivin 1998/41/EC, joka koskee yhteisön jäsenvaltioiden satamiin tai satamista liikennöivillä matkustaja-aluksilla matkustavien henkilöiden rekisteröintiä.
Asiakkaiden valitusten käsittely ja oikeudellisten vaatimusten puolustaminen ja/tai perusteleminenVain oleelliset henkilötiedotNiin kauan kuin henkilötietojasi kohtuudella tarvitaan sitä varten, että Stena Line voi käsitellä asiakkaiden valituksia ja/tai puolustaa ja/tai nostaa oikeudellisia vaateita (yleensä yhtä pitkä aika kuin asiaankuuluva laillinen vanhentumisaika)

12.  Mitä oikeuksia sinulla on?

 

Alla on yhteenveto EU:n tietosuojalainsäädännön mukaisista oikeuksistasi. Näiden oikeuksien käyttäminen ei aiheuta kustannuksia, ja voit käyttää niitä lähettämällä sähköpostia tai kirjeen tämän asiakirjan lopussa oleviin osoitteisiin. Voit myös käyttää nettisivuilla olevaa yhteydenottolomaketta.

 

Kun saat sähköpostin, joka koskee palveluidemme kautta tekemääsi varausta, viestistä löytyy linkki, jonka kautta voit päivittää varausta. Älä epäröi ottaa meihin yhteyttä, jos sinulla on kysyttävää oikeuksistasi (katso yhteystiedot tämän asiakirjan lopusta).

 

Stena Line arvioi aina, onko näiden oikeuksien käyttämistä koskeva pyyntö pätevä. Kaikki alla mainitut oikeudet eivät ole ehdottomia. Poikkeuksia saattaa olla.

 

Alla esitettyjen oikeuksien lisäksi sinulla on aina oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle koskien Stena Linen henkilötietojesi käsittelyä.

 

a)        Oikeus saada pääsy. Sinulla on pyynnöstä oikeus saada kopio Stena Linen käsittelemistä henkilötiedoistasi ja myös lisätietoja Stena Linen harjoittamasta henkilötietojesi käsittelystä.

 

(b)        Oikeus oikaisuun. Sinulla on oikeus saada henkilötietosi oikaistuiksi ja/tai täydentää niitä, jos ne ovat epätarkkoja tai puutteellisia.

 

(c)        Oikeus tietojen poistamiseen.Sinulla on oikeus pyytää Stena Linea poistamaan henkilötietosi ilman aiheetonta viivytystä missä tahansa seuraavissa olosuhteissa:

 

-       henkilötietoja ei enää tarvita siihen tarkoitukseen, jota varten ne alun perin kerättiin tai muuten käsiteltiin

-       peruutat suostumuksesi käsittelyyn ja tälle käsittelylle ole muuta laillista perustetta

-       vastustat pätevällä syyllä henkilötietojesi käsittelyä

-       henkilötietoja on käsitelty laittomasti

-       henkilötiedot on poistettava lakisääteisten vaatimusten noudattamiseksi

 

(d)        Oikeus rajoittaa käsittelyä. Sinulla on oikeus pyytää henkilötietojesi käsittelyn rajoittamista seuraavissa olosuhteissa:

 

-       Henkilötietojen oikeellisuutta tutkitaan

-       Käsittely on laitonta tai ei ole enää tarpeen sen tarkoituksien kannalta, mutta vastustat henkilötietojesi poistamista ja pyydät sen sijaan rajoittamista

-       Stena Line ei enää tarvitse henkilötietoja, mutta tarvitset henkilötietoja oikeudellisten vaatimusten tekemiseen, esittämiseen tai puolustamiseen

-       Olet vastustanut henkilötietojesi käsittelyä ja vastustustasi tutkitaan

 

(e)        Oikeus tietojen siirrettävyyteen. Tietyissä olosuhteissa sinulla on oikeus saada itseäsi koskevat henkilötiedot, jotka olet antanut Stena Linelle tarkoituksena siirtää ne toiselle palveluntarjoajalle, jos henkilötietojen käsittely perustuu suostumukseesi tai sopimuksen täyttämiseen.

 

(f)         Yleinen vastustusoikeus. Sinulla on yleinen oikeus milloin tahansa vastustaa henkilötietojesi käsittelyä, joka perustuu Stena Linen oikeutettuihin etuihin. Jos vastustat, meidän on osoitettava, että meillä on pakottavat oikeudellinen perusta tällaiselle käsittelylle tai että tarvitsemme henkilötietoja oikeudellisten vaateiden tekemiseen, esittämiseen tai puolustamiseen.

 

(g)        Oikeus vastustaa suoramarkkinointia. Sinulla on oikeus milloin tahansa vastustaa henkilötietojesi käsittelyä suoramarkkinointitarkoituksiin. Jos teet näin, Stena Line ei voi enää käsitellä henkilötietojasi tällaisiin tarkoituksiin.

 

13.  Tietoja puheluiden nauhoittamisesta

 

Stena Line voi nauhoittaa asiakkaiden kanssa käytäviä puheluita oikeutetun etumme perusteella erilaisia liiketoimintatarkoituksia varten. Nauhoitamme puheluita muun muassa parantaaksemme asiakaspalvelun laatua ja (asiakaspalvelussa) tarjottavan tiedon laatua sekä työntekijöidemme koulutustarkoituksia varten, ilmoittaaksemme, minkä tyyppisiä ja kuinka paljon puhelimitse tehtyjä tiedustelujen on tehty. Puheluista saatuja tietoja voidaan käyttää puhelun sisältöön liittyvien riitojen yhteydessä ja/tai puhelun aikana sovittujen järjestelyiden varmistamiseksi sekä sovellettavien lakien ja määräysten noudattamisen osoittamiseksi.

 

Sinulle ilmoitetaan etukäteen, että puhelu nauhoitetaan. Sinulla on mahdollisuus vastustaa nauhoitusta lopettamalla puhelu. Vaihtoehtoisia tapoja kommunikoida kanssamme löydät verkkosivuiltamme kohdasta Yhteystiedot.

 

Tallenteita säilytetään rajoitetun ajan (ei pidempään kuin sovellettava laki edellyttää tai sallii, mukaan lukien vaatimuksien ja korvausvaatimuksien sovellettavat vanhentumissäännöt).

Puhelun aikana kerättyjä henkilötietoja käsitellään yllä olevien Stena Linen varausta tekeviä ja verkkosivustojamme käyttäviä asiakkaita koskevan tietosuojakäytännön ehtojen mukaisesti.

 

14.  Kuinka voit ottaa meihin yhteyttä?

 

Voit ottaa meihin yhteyttä seuraavien viestintäkanavien kautta:

 

Pääkonttori:

Osoite: Stena Line Scandinavia AB, 405 19 Göteborg, Ruotsi

Puhelin: + 46 770 57 57 00

Sähköposti: info.se@stenaline.com

 

Meillä on tietosuojavastaava, johon voit ottaa yhteyttä, jos sinulla on kysyttävää henkilötietojesi käsittelystä. Voit ottaa yhteyttä tietosuojavastaavaamme lähettämällä sähköpostia osoitteeseen dpo@stenaline.com.