1. Johdanto
Me, Stena Line Scandinavia AB, jonka rekisterinumero on 556231-7825 ("Stena Line"), vastaamme rekisterinpitäjänä henkilötietojesi käsittelystä. Kaikilla tämän tietosuojakäytännön viittauksilla meihin ("me", "meitä", "meidän" jne.) tarkoitetaan Stena Linea. Yhteystietomme löytyvät tämän tietosuojakäytännön lopusta. Kunnioitamme yksityisyyttäsi ja olemme sitoutuneet suojaamaan henkilötietojasi.
Kanta-asiakasohjelmiimme (Stena MORE ja Business Traveller) viitataan jäljempänä yhteisesti termillä "kanta-asiakasohjelmat".
Termillä "verkkosivusto" viittaa seuraaviin sivustoihin:
stenaline.se, stenaline.dk, stenaline.no, stenaline.fi, stenaline.pl, stenaline.lv, stenaline.lt, stenaline.ee, stenaline.ru, stenaline.pl, stenaline.cz, stenaline.de, stenaline.nl, stenaline.fr, stenaline.co.uk, stenaline.ie, stenaline.it, stenaline.es, stenalinetravel.com, wyjazdygrupowe.pl, blog.stenaline.se, blog.stenaline.dk, blog.stenaline.no, blog.stenaline.pl, blog.stenaline.co.uk, blog.stenaline.ie, blog.stenaline.nl, blog.stenaline.de.
Verkkosivustoihimme ja muihin viestintävälineisiimme (sähköposti, puhelin, asiakastuki, sosiaalinen media, chat ja paperilomakkeet), joita käytät kanta-asiakasohjelmien jäsenyyden puitteissa, viitataan jäljempänä termillä "kanta-asiakasohjelmien palvelut".
2. Mikä on tämän tietosuojakäytännön soveltamisala?
Tämä tietosuojakäytäntö koskee henkilötietojesi käsittelyä, jos olet kanta-asiakasohjelmiemme jäsen ja käytät kanta-asiakasohjelmiemme palveluita. Tämä tietosuojakäytäntö sisältää tietoa siitä, mihin tarkoituksiin käsittelemme henkilötietojasi, kenelle jaamme henkilötietojasi ja mitä oikeuksia sinulla on henkilötietoihisi liittyen.
Tietoa siitä, miten käsittelemme muiden asiakkaiden ja verkkosivustomme käyttäjien henkilötietoja, löytyy Stena Linen tietosuojakäytännöstä.
Tietoja siitä, miten käsittelemme evästeitä, löytyy evästekäytännöstämme.
Tietoa kameravalvonnasta lautoillamme, satamissamme, terminaaleissamme ja toimistoissamme sekä siihen liittyvästä henkilötietojen käsittelystä löytyy Stena Linen videovalvonnan tietosuojakäytännöstä.
3. Mitä henkilötietoryhmiä käsittelemme?
Stena Line käsittelee seuraavia henkilötietoryhmiä:
(a) Nimi
(b) Syntymäaika
(c) Sukupuoli
(d) Yhteystiedot (osoite, puhelin- ja/tai matkapuhelinnumero ja sähköpostiosoite)
(e) Kanta-asiakasohjelman jäsentiedot – jäsenyystyyppi (Stena MORE Blue, Stena MORE Gold, Stena MORE Platinum tai Business Traveller), jäsennumero, jäsenyyden kesto, nykyisen jäsenyystason kesto ja jäsenyyden pistesaldo
(f) Salasana
(g) Maksuhistoria (päivämäärä, maksun tyyppi, maksun tiedot, ansaitut pisteet)
(h) Varaushistoria
(i) IP-osoitteeseesi perustuvat verkkosivustotiedot
(j) Selaimen tiedot (selainversio)
(k) Työnantajasi ja työtehtäväsi (Business Traveller -jäsenien kohdalla)
4. Mistä saamme henkilötietosi?
Stena Line kerää henkilötietosi suoraan sinulta, kun rekisteröidyt jonkin kanta-asiakasohjelmamme jäseneksi, kun käytät kanta-asiakasohjelmiemme palveluita, kun varaat matkan, kun suoritat maksun, jolla ansaitset kanta-asiakasohjelman jäsenpisteitä tai kun käytät jäsenpisteitä maksamiseen.
Stena Line kerää henkilötietoja myös matkatoimistoilta, joita olet ohjeistanut luovuttamaan henkilötietosi meille.
5. Mitä tapahtuu, jos et anna meille henkilötietojasi?
Kanta-asiakasohjelmien jäsenyys edellyttää, että sinun on annettava meille yllä olevassa kohdassa 3 mainitut henkilötiedot, jotta voit liittyä kanta-asiakasohjelmiemme jäseneksi ja pysyä jäsenenä. Jos et anna meille henkilötietoja, emme voi tarjota sinulle kanta-asiakasohjelmien jäsenyyttä.
6. Mihin tarkoituksiin käsittelemme henkilötietojasi ja mikä on tällaisen käsittelyn oikeusperuste?
Stena Line käsittelee henkilötietojasi alla esitettyihin tarkoituksiin. Meillä on oltava oikeusperuste jokaiseen tarkoitukseen. Tällainen oikeudellinen peruste voi olla esimerkiksi se, (i) että käsittely on tarpeen kanssasi solmitun sopimuksen täytäntöönpanemiseksi tai (ii) että Stena Linella tai kolmannella osapuolella on henkilötietojen käsittelyyn oikeutettu etu, jota ei syrjäytä sinun etusi kieltää henkilötietojen käsittely. Alla on esitetty jokaisen tarkoituksen yhteydessä oikeusperuste, johon Stena Line nojaa.
( ) Stena MORE -kanta-asiakasohjelman jäsenyyden tarjoaminen
Stena Line käyttää nimeäsi, yhteystietojasi, kanta-asiakasohjelman jäsentietojasi, maksuhistoriaasi ja varaushistoriaasi jäsenyytesi, ansaitsemiesi ja käyttämiesi pisteiden ja jäsenyystasosi hallintaan sekä tarjotakseen sinulle sovittuja kanta-asiakasohjelmien palveluita, jotka on määritetty Stena MORE -kanta-asiakasohjelman liiketoimintaehdoissa. Tämä henkilötietojesi käsittely perustuu sinuun kohdistuviin lakisääteisiin velvoitteisiimme.
(b) Business Traveller -jäsenyyden tarjoaminen
Stena Line käyttää nimeäsi, yhteystietojasi, kanta-asiakasohjelman jäsentietojasi, maksuhistoriaasi, varaushistoriaasi sekä työnantajaasi ja työtehtävääsi koskevia tietoja työnantajasi jäsenyyden, ansaittujen ja käytettyjen pisteiden ja jäsenyystason hallintaan sekä tarjotakseen sovittuja kanta-asiakasohjelmiemme palveluita Business Traveller -ohjelman jäsenyyssopimuksen mukaisesti. Tämä henkilötietojesi käsittely perustuu oikeutettuun etuumme.
(c) Kanta-asiakasohjelmiemme palveluiden tarjoaminen
Stena Line käyttää nimeäsi, yhteystietojasi, kanta-asiakasohjelman jäsentietojasi sekä työnantajaasi ja työtehtävääsi koskevia tietoja viestiäkseen kanssasi, kun käytät kanta-asiakasohjelmiemme palveluita. Tämä henkilötietojesi käsittely perustuu oikeutettuun etuumme.
(d) Kanta-asiakasohjelmiemme palveluiden parantaminen
Käytämme nimeäsi, yhteystietojasi, IP-osoitteeseesi perustuvia verkkosivustotietoja, selaintietojasi, kanta-asiakasohjelman jäsentietojasi ja maksuhistoriaasi kerätäksemme tilastotietoa siitä, miten käytät palveluitamme. Näin voimme parantaa kanta-asiakasohjelmiemme palveluita korjaamalla vikoja sekä tunnistamalla ja ratkaisemalla nopeasti ja helposti verkkosivuston konversioihin liittyviä ongelmia muokkaamalla käyttöliittymää niin, että löydät etsimäsi tiedot nopeasti, tai korostaaksemme verkkosivustolla olevia, sinulle sopivia tarjouksia. Teemme tämän analysoimalla, miten käytät palveluitamme. Kanta-asiakasohjelmiemme palveluiden parantamiseen kerätään henkilötietoja siinä määrin kuin se on mahdollista. Tämä henkilötietojesi käsittely perustuu oikeutettuun etuumme.
(e) Kanta-asiakasohjelmien palveluiden väärinkäytön estäminen
Nimeäsi, yhteystietojasi ja jäsennumeroitasi (tapauksesta riippuen) voidaan käyttää väärinkäytösten ja petosten estämiseksi. Tämä henkilötietojesi käsittely perustuu oikeutettuun etuumme.
(f) Tarjousten, alennusten ja korotusten tarjoaminen ostojesi perusteella
Käytämme nimeäsi, yhteystietojasi ja kanta-asiakasohjelman jäsentietojasi ehdottaaksemme sinulle tarjouksia, alennuksia ja päivityksiä kanta-asiakasohjelman jäsenyyden puitteissa tekemiesi ostojen perusteella. Tämä henkilötietojesi käsittely perustuu oikeutettuun etuumme.
(g) Suoramarkkinointi
Käytämme nimeäsi, yhteystietojasi ja kanta-asiakasohjelman jäsentietojasi siltä osin kuin olet antanut meille tällaisia henkilötietoja, (a) kun käytät kanta-asiakasohjelmiemme palveluita, (b) lähettääksemme sinulle uutiskirjeitä, tarjouksia ja olennaisia tietoja kanta-asiakasohjelmiemme palveluista. Lähetämme näitä sinulle postitse, tekstiviestitse, sähköpostitse ja muilla sähköisillä viestintätavoilla. Nämä henkilötietojesi käsittelytoimet perustuvat oikeutettuun etuumme.
Sinulla on oikeus kieltäytyä kohdissa 6 (f) ja 6 (g) kuvatusta suoramarkkinoinnista milloin tahansa. Tämä onnistuu sähköpostiviestien peruutuslinkkien kautta tai verkkosivustomme Omat sivut -osion asetuksissa. Jos teet niin, Stena Line ei enää lähetä sinulle tällaista suoramarkkinointia.
(h) Valitusten käsittely ja oikeusvaateiden puolustaminen ja/tai esittäminen
Käytämme kaikissa tapauksissa henkilötietoja vain siinä määrin kuin on asiaankuuluvaa käsitelläksemme valituksia ja puolustaaksemme ja/tai esittääksemme oikeusvaateita. Tämä käsittely perustuu oikeutettuun etuumme.
7. Kenelle jaamme henkilötietojasi?
Yllä esitettyjen tarkoitusten täyttämiseksi Stena Line jakaa henkilötietojasi seuraaville vastaanottajille:
( ) Stena AB (publ)
( ) Stena Rederi AB
(a) Stena Line Travel Group AB
(b) Stena Line Ltd.
(c) Stena Line BV
(d) Stena Line GmbH & CO.KG
(e) Stena Line Danmark A/S
(f) Stena Line Polska sp.z o.o.
(g) UAB Stena Line
(h) SIA Stena Line
(i) Mainonta- ja uudelleenkohdistusalustat, kuten Google ja Facebook
(j) Palveluntarjoajat, joita hyödynnämme tarjotaksemme palveluita, esim. verkkosivustojen ylläpitäjät, postituspalveluiden tarjoajat, analytiikkapalveluiden tarjoajat, IT-palveluntarjoajat, tapahtumajärjestäjät jne.
8. Siirrämmekö henkilötietojasi EU-/ETA-alueen ulkopuolelle?
Stena Line saattaa siirtää joitakin henkilötietojasi alla lueteltuihin maihin, jotka sijaitsevat EU-/ETA-alueen ulkopuolella. Jos Euroopan komissio ei ole määrittänyt jonkin alla olevan maan kohdalla, että maa takaa riittävän suojan henkilötiedoille, ilmoitamme toteuttamamme suojatoimet tai oikeusperusteen, johon nojaamme, sen varmistamiseksi, että henkilötietojesi siirto tapahtuu EU:n tietosuojalakien mukaisesti.
Maa: Yhdistynyt kuningaskunta
Suojatoimi: riittävyyttä koskeva päätös (28. kesäkuuta 2021)
Maa: Yhdysvallat
Suojatoimi: Euroopan komission henkilötietojen siirtoa koskevat vakiosopimuslausekkeet (2010/87/EU) ja (2021/915/EU)
Ota yhteyttä tietosuojavastaavaamme, jos haluat saada lisätietoja yllä mainituista suojatoimista. Yhteystiedot löytyvät tämän tietosuojakäytännön kohdasta 11.
9. Kuinka kauan säilytämme henkilötietojasi?
Tarkoitus | Henkilötietojen tyyppi | Säilytysaika |
---|---|---|
Stena MORE- ja/tai Business Traveller -jäsenyyden tarjoaminen | Nimi, syntymäaika, sukupuoli, yhteystiedot, kanta-asiakasohjelman jäsentiedot, salasana, maksu- ja varaushistoria, työnantajasi ja työtehtäväsi | Niin kauan kuin olet kanta-asiakasohjelman rekisteröitynyt jäsen |
Kanta-asiakasohjelmiemme palveluiden parantaminen | IP-osoitteeseesi ja selaintietoihisi perustuvat verkkosivustotiedot | 26 kuukautta sen jälkeen, kun olet käyttänyt kanta-asiakasohjelmiemme palveluita |
Valitusten käsittely ja oikeusvaateiden puolustaminen ja/tai esittäminen | Henkilötiedot, jotka ovat kanta-asiakasohjelmaa koskevien valitusten arvioinnin tai oikeusvaateiden puolustamisen ja/tai esittämisen kannalta olennaisia | Niin kauan kuin henkilötietojasi tarvitaan kohtuudella oikeusvaateiden puolustamiseen ja/tai esittämiseen (yleensä asiaankuuluvan lakisääteisen vanhentumisajan loppuun) |
10. Mitä oikeuksia sinulla on?
Alla on yhteenveto EU:n tietosuojalainsäädännön mukaisista oikeuksistasi. Näiden oikeuksien käyttäminen ei ole maksullista, ja voit käyttää oikeuksiasi lähettämällä sähköpostiviestin tai kirjeen tämän asiakirjan lopusta löytyviin osoitteisiin. Voit myös käyttää verkkosivuston yhteydenottolomaketta.
Kanta-asiakasohjelman jäsenenä sinun on aina mahdollista poistaa tai korjata tietoja, joita meillä on sinusta. Voit muokata tietojasi napsauttamalla "Profiili"-linkkiä, kun olet kirjautunut kanta-asiakasohjelmaan verkkosivustolla. Myös kaikki kanta-asiakasohjelmaa koskevat sähköpostiviestit sisältävät henkilökohtaiseen profiiliisi ohjaavan linkin, jota napsauttamalla pääset päivittämään tietosi. Otathan meihin yhteyttä, jos sinulla on kysyttävää oikeuksistasi (löydät yhteystiedot tämän asiakirjan lopusta).
Stena Line arvioi aina, onko pyyntö näiden oikeuksien käyttämisestä aiheellinen. Kaikki alla esitetyt oikeudet eivät ole ehdottomia. Niihin saattaa liittyä poikkeuksia.
Alla esitettyjen oikeuksien lisäksi sinulla on aina oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle koskien sitä, miten Stena Line käsittelee henkilötietojasi.
(a) Oikeus saada pääsy tietoihin. Sinulla on pyynnöstä oikeus saada kopio Stena Linen käsittelemistä henkilötiedoistasi sekä lisätietoja siitä, miten Stena Line käsittelee henkilötietojasi.
(b) Oikeus tietojen oikaisemiseen. Sinulla on oikeus saada henkilötietosi oikaistuiksi ja/tai täydentää niitä, jos ne ovat epätarkkoja tai puutteellisia.
(c) Oikeus tietojen poistamiseen. Sinulla on oikeus pyytää Stena Linea poistamaan henkilötietosi ilman aiheetonta viivytystä seuraavissa tapauksissa:
– Henkilötietoja ei enää tarvita siihen tarkoitukseen, jota varten ne alun perin kerättiin tai jota varten niitä muutoin käsiteltiin.
– Peruutat suostumuksesi, johon käsittely on perustunut, eikä käsittelyyn ole muuta laillista perustetta.
– Vastustat henkilötietojesi käsittelyä pätevällä syyllä.
– Henkilötietoja on käsitelty lainvastaisesti.
– Henkilötiedot on poistettava lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi.
(d) Oikeus käsittelyn rajoittamiseen. Sinulla on oikeus pyytää henkilötietojesi käsittelyn rajoittamista seuraavissa tapauksissa:
– Henkilötietojen paikkansapitävyyttä tutkitaan.
– Käsittely on lainvastaista tai ei enää tarpeellista käsittelyn tarkoituksiin, mutta vastustat henkilötietojesi poistamista ja vaadit sen sijaan niiden käytön rajoittamista.
– Stena Line ei enää tarvitse henkilötietoja, mutta tarvitset henkilötietoja oikeusvaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi.
– Olet vastustanut henkilötietojesi käsittelyä ja asiaasi tutkitaan.
(e) Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen. Sinulla on tietyissä tapauksissa oikeus saada itseäsi koskevat henkilötiedot, jotka olet toimittanut Stena Linelle, niiden siirtämiseksi toiselle palveluntarjoajalle, jos henkilötietojen käsittely perustuu suostumukseesi tai sopimuksen täytäntöönpanemiseen.
(f) Yleinen vastustamisoikeus. Sinulla on yleinen oikeus vastustaa henkilötietojesi käsittelyä milloin tahansa, kun käsittely perustuu Stena Linen oikeutettuun etuun. Meidän on tällöin osoitettava, että meillä on käsittelyyn perusteltu oikeudellinen peruste tai että tarvitsemme henkilötietoja oikeusvaateiden laatimiseen, esittämiseen tai puolustamiseen.
(g) Oikeus vastustaa suoramarkkinointia. Sinulla on milloin tahansa oikeus vastustaa henkilötietojesi käsittelyä suoramarkkinointitarkoituksiin. Stena Line ei tällöin enää käsittele henkilötietojasi tähän tarkoitukseen.
11. Miten voit ottaa meihin yhteyttä?
Voit ottaa meihin yhteyttä seuraavien viestintäkanavien kautta:
Pääkonttori:
Osoite: Stena Line Scandinavia AB, 405 19 Göteborg, Ruotsi
Puhelin: +46 770 - 57 57 00
Meillä on tietosuojavastaava, johon voit ottaa yhteyttä, jos sinulla on kysyttävää henkilötietojesi käsittelystä. Voit ottaa yhteyttä tietosuojavastaavaamme lähettämällä viestin osoitteeseen dpo@stenaline.com.