6.1
|
Pyrimme toteuttamaan sinulle ja matkatavaroillesi e-lipussasi ja vahvistuksessasi ilmoitetun matkan. Huomioi kuitenkin, että sääolosuhteet tai satamien sulkemiset saattavat vaikuttaa lauttaan, aikatauluihin/päivämääriin ja matkakohteeseen, tai muutoksia voidaan tehdä (meidän päätöksellä) operationaalisista syistä.
|
6.2
|
Jos lähtö joudutaan perumaan tai jos lähtö viivästyy, ilmoitamme sinulle tilanteesta mahdollisimman pian ja joka tapauksessa viimeistään 30 minuutin kuluttua aikataulun mukaisesta lähtöajasta. Ilmoitamme myös uudet arvioidut lähtö- ja saapumisajat heti, kun nämä tiedot ovat saatavilla.
|
6.3
|
Jos myöhästyt jatkokuljetuksesta lähdön peruuntumisen tai myöhästymisen takia, pyrimme parhaan kykymme mukaan informoimaan sinua vaihtoehtoisista jatkoyhteyksistä.
|
6.4
|
Jos meidän on syytä olettaa, että lautan lähtö tulee peruuntumaan, tai jos sen lähtö tulee viivästymään yli 90 minuuttia aikataulusta:
|
|
6.4.1
|
Pyrimme tarjoamaan sinulle virvokkeita, pikkupurtavaa tai syötävää kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan, edellytyksenä on, että tällainen tarjoilu on saatavilla ja kohtuullisesti toteutettavissa. Vaihtoehtoisesti (meidän päätöksellä) voimme tarjota voucherin, jonka voi käyttää Stena Linen satamissa ja laivoilla. Voucherin arvo riippuu odotusajan pituudesta, ja
|
6.4.2
|
Pyrimme järjestämään sopivan korvaavan lauttamatkan e-lipussasi ja vahvistuksessasi ilmoitettuun kohteeseen, edellyttäen että korvaava järjestely on tarjolla ja kohtuudella toteutettavissa.
|
|
|
Jos emme pysty tarjoamaan vaihtoehtoisia järjestelyjä tai et halua käyttää vaihtoehtoisia järjestelyjä, sinulla on oikeus saada kyseisen suunnan lipun hinta takaisin ja tarvittaessa paluukuljetus niin pian kuin mahdollista ilmaiseksi ensimmäiseen e-lipussa ja varausvahvistuksessa mainittuun lähtöpaikkaan.
|
6.5
|
6.5.1
|
Jos lähtöä koskeva viivästyminen edellyttää yhden tai useamman yön oleskelua, tarjoamme sinulle ja, ellei toisin ole sovittu, järjestämme meidän kustannuksella riittävän majoituksen aluksella tai maissa sekä kuljetuksen sataman ja majoituspaikan välillä.
Tällaisen majoituksen kokonaiskustannukset, lukuun ottamatta kuljetusta satamaterminaaliin ja majoituspaikkaan, ovat enintään 80 euroa henkilöä ja yötä kohti enintään 3 yön ajan. Tarjoamme myös kuljetukset satamapaikalle ja majoituspaikalle, korvaamme kohtuulliset kustannukset kuittien toimittamisesta (tarvittaessa) tai, jos käytät omaa ajoneuvoasi, korvaamme matkan hotellille Stena Linen kulukorvauskäytännön mukaisesti.
|
6.5.2
|
Jos peruuttaminen tai lähtöajan viivästyminen edellyttää lisäkustannuksia kodin ja satamaterminaalin välillä matkustettaessa, voimme rajoittaa kustannuksiamme ja korvata vain kohtuulliset kustannukset asiaan liittyvien kuittien mukaan tai, jos käytät omaa ajoneuvoasi, korvaamme kyseiset matkat Stena Linen kulukorvauskäytännön mukaisesti.
|
6.5.3
|
Epäselvyyksien välttämiseksi, jos et hyväksy tarjottua kohtuullista vaihtoehtoista reittiä ja päätät sen sijaan jäädä odottamaan satamassa, majoitusta ei tarjota tai korvata.
|
|
6.6
|
Menettämättä oikeuttasi kuljetukseen, voit pyytää meiltä korvausta, jos olet saapunut myöhässä e-lipussasi ja vahvistuksessasi merkittyyn matkakohteeseen. Korvauksen vähimmäistaso on 25 prosenttia matkalipun hinnan kyseisestä matkaosuudesta, jos viivästys on vähintään:
|
|
6.6.1
|
yksi tunti matkalla, jonka aikataulun mukainen kesto on enintään 4 tuntia;
|
6.6.2
|
kaksi tuntia matkalla, jonka aikataulun mukainen kesto on yli 4 tuntia mutta alle 8 tuntia;
|
6.6.3
|
kolme tuntia matkalla, jonka aikataulun mukainen kesto on yli 8 tuntia mutta alle 24 tuntia;
|
6.6.4
|
kuusi tuntia matkalla, jonka aikataulun mukainen kesto on yli 24 tuntia.
|
|
6.7
|
Jos viivästys on kaksinkertainen verrattuna aikaan, joka on määritelty kohdassa 6.6., korvaus on 50% matkalipussa mainitusta kyseisen matkaosuuden hinnasta.
|
6.8
|
Jos sinulla on edestakainen matkalippu, jossa eri matkaosuuksien hintoja ei ole eritelty, korvausperuste kohtien 6.6. ja 6.7. mukaan on 50% edestakaisen matkalipun hinnasta.
|
6.9
|
Korvaus kohtien 6.6. ja 6.8. mukaan maksetaan lahjakorttina, jos et edellytä korvausta maksettavaksi rahana.
|
6.10
|
Lähdön myöhästymiseen tai peruutukseen liittyvää apua, uudelleenreititystä, ja korvausta lipun hinnasta saapumisen viivästymisen johdosta ei sovelleta, jos sinulla on avoin lippu, jossa lähtöaikaa ei ole määritelty tai jos peruutuksesta tai viivästyksestä ilmoitettiin ennen lipun ostoa tai jos peruutus tai viivästys johtuu sinusta.
|
6.11
|
6.11.1
|
Sinulla ei ole oikeutta saada korvausta kohtien 6.6, 6.7 ja 6.9 mukaisesti tai ilmaista majoitusta kohdan 6.5 mukaisesti, jos peruutus tai viivästyminen johtuu aluksen turvallista toimintaa vaarantavista sääolosuhteista tai poikkeuksellisista olosuhteista, jotka haittaavat matkustajapalvelun toteuttamista, jota tilannetta ei olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuulliset toimenpiteet olisi tehty.
|
6.11.2
|
Sääolosuhteita ovat voimakkaat tuulet, voimakas merenkäynti, voimakkaat virtaukset, vaikeat jääolosuhteet, erittäin korkeat tai matalat vedenpinnat, hurrikaanit, tornadot ja tulvat. Poikkeuksellisia olosuhteita ovat, mutta eivät rajoitu näihin, luonnonkatastrofit, kuten tulipalot ja maanjäristykset, terrori-iskut, sodat ja sotilaalliset tai siviiliväestön konfliktit, kapinalliset, sotilaalliset tai laittomat takavarikoinnit, työriidat, sairaiden, loukkaantuneiden tai kuolleiden henkilöiden maihin vienti, etsintä ja pelastus meri- tai sisävesiliikenteen toiminta, ympäristön suojelemiseksi tarvittavat toimenpiteet, liikenteenhallinta- tai satamaviranomaisten tekemät päätökset tai toimivaltaisten viranomaisten päätökset yleisen järjestyksen ja turvallisuuden osalta sekä kiireellisten kuljetustarpeiden hoitaminen.
|
|