Etsi ja varaa

Stena Linen kanta-asiakasklubin yksityisyyden suojaa koskeva käytäntö

1. Johdanto 
Me olemme Stena Line Scandinavia AB, jonka yritystunnus on 556231-7825 (jäljempänä ”Stena Line”), ja olemme rekisterinpitäjänä vastuussa henkilötietojesi käsittelystä. Kaikki tämän yksityisyydensuojaa koskevan käytännön viittaukset ”meihin” ovat viittauksia Stena Lineen. Yhteystietomme ovat tämän yksityisyydensuojaa koskevan käytännön lopussa. Kunnioitamme yksityisyyttäsi ja olemme sitoutuneet henkilötietojesi suojaamiseen. 
Kanta-asiakasklubeihimme Extra Blue, Extra Gold ja Business Traveller viitataan jäljempänä yhteisnimityksellä ”Kanta-asiakasklubit”.

 

”Verkkosivustomme”-ilmaisulla viitataan seuraaviin sivustoihin: 

https://www.stenaline.se

https://www.stenaline.no

https://www.stenaline.dk

https://www.stenaline.cz

https://www.stenaline.de

https://www.stenaline.ee

https://www.stenaline.es

https://www.stenaline.fi

https://www.stenaline.fr

https://www.stenaline.co.uk

https://www.stenaline.ie

https://www.stenaline.it

https://www.stenaline.lt

https://www.stenaline.lv

https://www.stenaline.nl

https://www.stenaline.pl

https://www.stenaline.ru

https://www.stenalinetravel.com

https://www.stenalineshopping.se

https://www.stenalineshopping.no

https://www.wyjazdygrupowe.pl

 

 

Kanta-asiakasklubin jäsenyyteen liittyen käyttämääsi Verkkosivustoomme ja muihin viestintärajapintoihimme (sähköposti, puhelin, tukiyhteydenotto, sosiaalinen media, verkkokeskustelu ja paperilomakkeet) viitataan jäljempänä termillä ”Kanta-asiakasklubipalvelut”.

 

2. Yksityisyyden suojaa koskevan käytännön soveltamisala 
Tätä yksityisyyden suojaa koskevaa käytäntöä sovelletaan käsitellessämme henkilötietojasi, kun olet jonkin Kanta-asiakasklubin jäsen ja käytät Kanta-asiakasklubipalveluita. Tässä yksityisyyden suojaa koskevassa käytännössä on muun muassa tietoja tarkoituksista, joita varten käsittelemme henkilötietojasi, keille jaamme niitä ja mitä oikeuksia sinulla on henkilötietojasi koskien. 

Tietoja siitä, miten käsittelemme henkilötietojasi, kun olet asiakas tai Verkkosivustomme vierailija, on Stena Linen yksityisyyden suojaa koskevassa käytännössä varausasiakkaille ja verkkosivuston vierailijoille Yksityisyyden suojaa koskeva käytäntö
Tietoja siitä, miten käsittelemme evästeitä, saat Evästekäytännöstämme.

 

3. Mitä henkilötietoryhmiä käsittelemme?
Stena Line käsittelee seuraavia henkilötietoryhmiä:
(a) nimi;
(b) syntymäaika; 
(c) sukupuoli;
(d) yhteystiedot (osoite, puhelinnumero ja/tai matkapuhelinnumero sekä sähköpostiosoite);
(e) Kanta-asiakasklubin jäsenyystiedot (jäsenyystyyppi (Extra Blue, Extra Gold tai Business Traveller), jäsennumero, jäsenyysaika, jäsentason aika ja jäsenpisteiden määrä); 
(f) salasana;
(g) tapahtumahistoria (päivämäärä, tapahtumalaji, tapahtuman tiedot ja ansaitut pisteet);
(h) varaushistoria; 
(i) sijaintitiedot IP-osoitteesi perusteella;
(j) selaintietosi (selaimen versio); ja
(k) työnantajasi ja asemasi yrityksessä (liikematkustajille)

 

4. Mistä saamme henkilötietosi?
Stena Line kerää henkilötietojasi suoraan sinulta rekisteröityessäsi jäseneksi johonkin Kanta-asiakasklubiimme, käyttäessäsi Kanta-asiakasklubipalveluita, varatessasi matkan tai tehdessäsi tapahtuman, josta saat Kanta-asiakasklubin jäsenpisteitä tai käyttäessäsi näitä pisteitä maksuna.
Stena Line kerää henkilötietojasi myös matkatoimistoilta, joille olet antanut ohjeeksi antaa henkilötietojasi meille. Näitä tietoja säilytetään siinä maassa, jossa matkatoimisto tallentaa henkilötiedot. 

5. Mitä tapahtuu, jos et anna meille henkilötietojasi?
Kanta-asiakasklubijäsenyyden luonteen vuoksi edellä kohdassa 3 mainittujen henkilötietojen antaminen on välttämätöntä Kanta-asiakasklubin jäseneksi tulemista ja jäsenyyden säilyttämistä varten. Mikäli et anna meille henkilötietojasi, emme voi tarjota sinulle Kanta-asiakasklubin jäsenyyttä. 

 

6. Mihin tarkoituksiin keräämme henkilötietojasi ja mikä on kyseisten käsittelytoimien oikeusperuste?
Stena Line käsittelee henkilötietojasi jäljempänä mainittuihin tarkoituksiin. Stena Linella on oltava oikeusperuste kutakin tarkoitusta varten. Oikeusperuste voi olla esimerkiksi se, että (i) käsittely on tarpeellista kanssasi solmitun sopimuksen velvoitteiden täyttämiseksi tai (ii) Stena Linella tai kolmannella osapuolella on oikeutettu etu käsitellä henkilötietojasi, joita oikeutesi estää henkilötietojen käsittely ei kumoa. Kunkin seuraavassa luetellun tarkoituksen kohdalla ilmoitetaan myös Stena Linen viittaama oikeusperuste. 
(a) Extra-kanta-asiakasklubijäsenyyden tarjoaminen
Stena Line käyttää nimeä, yhteystietoja, Kanta-asiakasklubin jäsenyystietoja, tapahtumahistoriaa ja varaushistoriaa jäsenyytesi, ansaittujen ja käytettyjen pisteidesi sekä jäsenyystasosi hallintaan ja tarjotakseen sinulle sopimuksellisia Kanta-asiakasklubipalveluita Extra-kanta-asiakasohjelman ehtojen mukaan. Tämä henkilötietojesi käsittely perustuu sopimusvelvoitteisiimme sinua kohtaan.  
(b) Business Traveller -jäsenyyden tarjoaminen
Stena Line käyttää nimeä, yhteystietoja, Kanta-asiakasklubin jäsenyystietoja, tapahtumahistoriaa, varaushistoriaa, työnantajasi nimeä sekä asemaasi yrityksessä työnantajasi jäsenyyden, ansaitsemien ja käyttämien pisteiden sekä jäsenyystason hallintaan tarjotakseen sopimuksellisia Kanta-asiakasklubipalveluita Business Traveller -ohjelman jäsensopimuksen mukaan. Tämä henkilötietojesi käsittely perustuu oikeutettuun etuumme.
(c) Kanta-asiakasklubipalveluidemme tarjoaminen
Stena Line käyttää nimeä, yhteystietoja, Kanta-asiakasklubijäsenyystietoja, työnantajasi nimeä ja asemaasi yrityksessä ollakseen yhteydessä sinuun käyttäessäsi Kanta-asiakasklubipalveluitamme. Tämä henkilötietojesi käsittely perustuu oikeutettuun etuumme.
(d) Kanta-asiakasklubipalveluidemme parantaminen
Jotta voimme parantaa Kanta-asiakasklubipalveluitamme (korjataksemme virheitä, tunnistaaksemme ja korjataksemme nopeasti ja helposti Verkkosivustomme muunnosongelmia, vaihtaaksemme käyttöliittymää, jotta voit helposti käyttää hakemaasi tietoa, tai korostaaksemme asianmukaisia Verkkosivustomme tarjouksia), käytämme nimeäsi, yhteystietojasi, IP-osoitteeseesi perustuvia sijaintitietojasi, selaintietoja, Kanta-asiakasklubijäsenyystietoja sekä tapahtumahistoriaa, joiden avulla saamme tilastotietoja tavastasi käyttää Palveluitamme. Teemme tämän analysoimalla, miten käytät Palveluitamme. Kun käytämme henkilötietojasi parantamaan Kanta-asiakasklubipalveluitamme, teemme niin aina yhdistelmätietojen avulla, mikäli mahdollista. Tämä henkilötietojesi käsittely perustuu oikeutettuun etuumme.
(e) Kanta-asiakasklubipalvelujen väärinkäytön estäminen
Siinä määrin kuin tarpeellista, nimeä, yhteystietoja ja jäsennumeroa voidaan käyttää (kussakin tapauksessa soveltuvasti), jotta voimme estää väärinkäytökset ja petokset. Tämä henkilötietojesi käsittely perustuu oikeutettuun etuumme. 
(f) Tarjousten, alennusten ja matkustusluokan parannusten tarjoaminen ostosi perusteella
Käytämme lisäksi nimeä, yhteystietoja ja Kanta-asiakasklubijäsenyystietoja tarjotaksemme sinulle alennuksia sekä parempaa matkustusluokkaa Kanta-asiakasklubijäsenyyteesi liittyvien ostosten perusteella. Tämä henkilötietojesi käsittely perustuu oikeutettuun etuumme. 
(g) Suoramarkkinointi
Käytämme nimeä, yhteystietoja ja Kanta-asiakasklubijäsenyystietoja siinä määrin kuin olet näitä tietoja meille antanut käyttäessäsi Kanta-asiakasklubipalveluja lähettääksemme uutiskirjeitä, tarjouksia ja Kanta-asiakasklubipalveluitamme koskevia ajankohtaisia tietoja. Lähetämme nämä sinulle postitse, tekstiviestillä, sähköpostitse ja muita sähköisiä viestintätapoja käyttäen. Tämä henkilötietojesi käsittely perustuu oikeutettuun etuumme. 
Sinulla on oikeus milloin tahansa peruuttaa sinulle lähetettävät suoramarkkinointiviestit kohdissa 6 (f)–(g) kuvatulla tavalla. Mikäli teet näin, Stena Line ei enää lähetä suoramarkkinointiviestejä sinulle.
(h) Valitusten käsittely sekä puolustautuminen oikeusvaateilta ja/tai niiden esittäminen
Käytämme ainoastaan kussakin nimenomaisessa tapauksessa asiaankuuluvia henkilötietoja valitusten käsittelemiseen tai puolustautuaksemme oikeusvaateilta ja/tai esittääksemme niitä. Tämä käsittely perustuu oikeutettuun etuumme. 

 

7. Kenelle jaamme henkilötietojasi?
Jotta voimme täyttää edellä mainitut tarkoitukset, Stena Line jakaa henkilötietosi seuraaville vastaanottajille.
(a) Stena Rederi AB
(b) Stena Line Travel Group AB
(c) Stena Line Ltd.
(d) Stena Line Irish Sea Ferries Ltd.
(e) Stena Line BV
(f) Stena Line GmbH & Co. KG
(g) Stena Line Danmark A/S
(h) Stena Line Norge AS
(i) Stena Line Polska sp.z o.o.
(j) UAB Stena Line 
(k) SIA Stena Line
(l) markkinointi- ja suorakohdistusalustat kuten Google AdWords, YouTube ja Facebook
(m) palveluita sinulle tarjotessamme käyttämämme palveluntarjoajat, kuten verkkohotellipalvelut, postituspalveluiden tarjoajat, analytiikkapalveluiden tarjoajat, tietotekniikkapalveluiden tarjoajat, tapausisännöintipalvelut jne.

 

 

8. Siirrämmekö henkilötietojasi EU:n/ETA:n ulkopuolelle?
Stena Line voi siirtää joitakin henkilötietojasi seuraaviin EU:n/ETA:n ulkopuolisiin maihin. Jos EU:n komissio ei ole päättänyt jonkin seuraavassa luetellun maan takaavan riittävää suojaustasoa henkilötiedoillesi, kuvaamme käyttöön ottamamme suojatoimet tai oikeusperusteen, johon vetoamme varmistaaksemme, että henkilötietojesi siirtäminen vastaa eurooppalaista henkilötietojen suojauslainsäädäntöä. 

 

Maa

Suojatoimi

Amerikan yhdysvallat

EU-US Privacy Shield -viitekehys

 

Saat kopion edellä mainituista suojatoimista ottamalla yhteyden tietosuojavastaavaamme. Yhteystiedot ovat tämän yksityisyyden suojaa koskevan käytännön kohdassa 11.

 

9. Kuinka pitkään säilytämme henkilötietojasi? 

 

Tarkoitus

Henkilötietojen laji

Säilytysaika

Extra-Kanta-asiakasklubi- tai Business Traveller -jäsenyyden tarjoaminen

Nimi, syntymäaika, sukupuoli, yhteystiedot, Kanta-asiakasklubijäsenyyden tiedot, salasana, tapahtuma- ja varaushistoria, työnantajasi sekä asemasi yrityksessä

Niin kauan kuin olet rekisteröityneenä johonkin Kanta-asiakasklubiimme.

 

Kanta-asiakasklubipalveluidemme parantaminen

Sijaintitiedot IP-osoitteesi perusteella sekä selaintiedot

26 kuukauden ajan siitä, kun olet käyttänyt Kanta-asiakasklubipalveluitamme.

Valitusten käsittely sekä puolustautuminen oikeusvaateilta ja/tai niiden esittäminen

Kanta-asiakasklubivalituksien arviointiin tai oikeusvaateilta puolustautumiseen ja/tai niiden esittämiseen tarvittavat henkilötiedot

Niin kauan kuin henkilötietojasi kohtuudella tarvitaan oikeusvaateilta puolustautumiseen ja/tai niiden esittämiseen (tavanomaisesti tämä on asianmukaisen määräajan tai vanhenemisajan kesto).

 

10. Mitä oikeuksia sinulla on?
Seuraavassa on tiivistelmä eurooppalaisen tietosuojalainsäädännön takaamista oikeuksistasi. Näiden oikeuksien käyttäminen on ilmaista. Voit käyttää oikeuksia milloin tahansa lähettämällä meille sähköpostia tai postia asiakirjan lopussa olevia yhteystietoja käyttäen. Voit myös käyttää verkkosivustolla olevaa yhteydenottolomaketta. 
Kanta-asiakasklubin jäsenenä voit milloin tahansa poistaa tai korjata meillä olevat sinua koskevat tiedot. Voit muokata tietojasi napsauttamalla linkkiä ”Oma profiili” kirjauduttuasi Verkkosivustollamme Kanta-asiakasklubin jäsensivullesi. Voit myös aina saadessasi sähköpostia meiltä napsauttaa siinä olevaa linkkiä omaan profiiliisi ja päivittää tietojasi. Ota toki meihin yhteyttä, mikäli sinulla on kysymyksiä oikeuksistasi (yhteystiedot ovat tämän yksityisyyden suojaa koskevan käytännön lopussa). 
Huomaa, että Stena Line arvioi aina pyynnöt määrittääkseen pyynnön oikeellisuuden. Seuraavassa luetellut oikeudet eivät ole ehdottomia, ja niihin saattaa liittyä poikkeuksia. 
Seuraavassa esitettyjen oikeuksien lisäksi sinulla on aina oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle koskien Stena Linen suorittamaa henkilötietojesi käsittelyä. 
(a) Oikeus saada pääsy tietoihin. Sinulla on pyynnöstä oikeus saada kopio Stena Linen käsittelemistä henkilötiedoistasi sekä lisätiedot Stena Linen suorittamasta henkilötietojesi käsittelystä. 
(b) Oikeus tietojen oikaisemiseen. Sinulla on oikeus saattaa henkilötietosi oikaistuiksi ja/tai täydennetyiksi, mikäli ne ovat virheellisiä ja/tai epätäydellisiä.
(c) Oikeus tietojen poistamiseen. Sinulla on oikeus pyytää, että Stena Line poistaa henkilötietosi ilman kohtuutonta viivytystä seuraavissa tapauksissa:

  • henkilötietoja ei enää tarvita niihin tarkoituksiin, joita varten ne kerättiin tai joita varten niitä muutoin käsiteltiin;
  • peruutat suostumuksesi johonkin käsittelytoimeen eikä käsittelyyn sovellu enää muu oikeusperuste;
  • vastustat henkilötietojesi käsittelyä tehokkaasti;
  • henkilötietoja on käsitelty lainvastaisesti; tai
  • henkilötiedot on poistettava lakivelvoitteen noudattamiseksi.

(d) Oikeus käsittelyn rajoittamiseen. Sinulla on oikeus pyytää henkilötietojesi käsittelyn rajoittamista seuraavissa tilanteissa:

  • henkilötietojen oikeellisuus on selvitettävänä; 
  • käsittely on lainvastaista, tai se ei enää ole tarpeellista käsittelyn tarkoitusta varten, mutta vastustat tietojen poistamista ja pyydät sen sijaan käsittelyn rajoittamista;
  • Stena Line ei enää tarvitse henkilötietojasi, mutta tarvitset henkilötietoja esittääksesi oikeusvaateen, pannaksesi sitä täytäntöön tai puolustautuaksesi siltä; tai
  • olet vastustanut henkilötietojen käsittelyä ja kyseinen vastustus on varmistettavana. 

(e) Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen. Tietyissä tilanteissa sinulla on oikeus saada sinua koskevat henkilötiedot, jotka olet antanut Stena Linelle, siirtääksesi ne toiselle palveluntarjoajalle, mikäli henkilötietojesi käsittely perustuu suostumukseesi tai sopimusvelvoitteiden täyttämiseen. 
(f) Yleinen vastustamisoikeus. Sinulla on yleinen oikeus milloin tahansa vastustaa henkilötietojesi käsittelyä sen perustuessa Stena Linen oikeutettuun etuun. Jos vastustat käsittelyä, meidän on osoitettava, että meillä on pakottava ja oikeutettu peruste kyseiselle käsittelylle tai että tarvitsemme henkilötietoja oikeusvaatimusten esittämistä tai täytäntöönpanoa varten tai niiltä puolustautumista varten. 
(g) Oikeus vastustaa suoramarkkinointia. Sinulla on oikeus milloin tahansa vastustaa henkilötietojesi käsittelyä suoramarkkinointitarkoituksiin. Mikäli teet näin, Stena Linella ei enää ole oikeutta käsitellä henkilötietojasi kyseisiin tarkoituksiin.

 

11. Miten voit ottaa meihin yhteyttä?

Voit ottaa meihin yhteyttä seuraavia kanavia käyttäen:
Pääkonttori:
Osoite: Stena Line Scandinavia AB, 405 19 Gothenburg, Sweden
Puhelin: +46 770 57 57 00
Sähköposti: info.se@stenaline.com

Kansallinen tytäryhtiö (henkilötietojen käsittelijä Stena Linen puolesta):

Stena Line Ltd
78 Buckingham Court
Buckingham Gate
London SW1E, 6PEUK
Puhelin: +44 (0) 343 208 1800
Sähköposti: asiakaspalvelu@stenaline.com

Huomaa, että olemme myös nimittäneet tietosuojavastaavan, johon voit olla yhteydessä, mikäli sinulla on kysyttävää henkilötietojesi käsittelystä. Voit ottaa yhteyttä tietosuojavastaavamme Wiebke Jenseniin osoitteessa dpo@stenaline.com.